Jaki ruch lotek/steru wysokosci powoduje ściągnięcie wolantu do siebie
Wiadomość
Autor
w czasie startu samolotu /dajmy na to pasażerskiego np.B767/ ? Oglądałem wiele klipów z kokpitu ze startów na YT , ale nigdzie tego nie widać. Czy lotki/ster idą w kierunku pasa startowego /w dół /czy przeciwnie /w górę / aby uzyskać "positive climb" ? :?:
------------------------- Preferuję właściwe odżywianie, które aktualnie odgrywa dużą rolę dla rzeszy rodaków. Rosnąca świadomość zdrowego trybu życia, być może zakorzeniła się w Naszych głowach na dobre. Eksportem różnorodnych dodatków do żywności, z pewnością polepsza odżywczość produktów spożywczych.
RE: Jaki ruch lotek/steru wysokosci powoduje ściągnięcie wolantu do siebie
Troche mnie zmylilo twoje pytanie, bo to raczej sciagniecie wolantu powoduje ruch lotek a nie odwrotnie. Lotki na sterze wysokosci przestawia sie w pozycje do gory podczas startu. Tutaj masz taki rysuneczek:
RE: Jaki ruch lotek/steru wysokosci powoduje ściągnięcie wolantu do siebie
...dzięki. A gdyby w trakcie startu ster wysokości zablokował się, to czy same lotki w skrzydłach wystarczą do zdarcia nosa do góry, czy moment od nich pochodzący będzie za mały aby dźwigać maszynę do góry ? /....chyba że nie da się jednocześnie podnieść lotek do gory ;)/
RE: Jaki ruch lotek/steru wysokosci powoduje ściągnięcie wolantu do siebie
Schemat dodany tu przez N077GL wydaję mi się trochę nieprawidłowy, bo pochylanie nosa samolotu nie jest spowodowane tym, że powietrze uderza o wychylony ster. Tylko faktem, iż wychylenie steru zmienia profil usterzenie poziomego z (w uproszczeniu) dwuwypukłego symetrycznego (czyli takiego, który nie wytwarza siły nośnej) na niesymetryczny, który już taką siłę tworzy. W zależności od tego w którą stronę wychylimy ster, siła ta będzie skierowana w górę lub w dół. Powstanie siły na usterzeniu, które znajduję się w pewnej odległości (ramieniu) od środka ciężkości samolotu, powoduję obrót samolotu wokół osi poprzecznej przechodzącej przez tenże środek. Czyli wnoszenie lub opadanie nosa. Obrazek 6-10 na 5 stronie ilustruje to Gdyby ster wysokości zablokował się to lotki nic Ci nie pomogą, bo służą do obracania samolotu wokół osi podłużnej. W takim przypadku, musisz posłużyć się klapką wyważająca (trymerem) steru wysokości.
RE: Jaki ruch lotek/steru wysokosci powoduje ściągnięcie wolantu do siebie
To ja się przyczepię... :p Używajmy słownictwa branżowego, bo używając zwrotu "lotki na sterze wysokości" lub informując że "ściągnięcie wolantu powoduje ruch lotek" wprowadzamy niemałe zamieszanie....
------------------------- Magia fotografii to, oprócz światła przede wszystkim kulminacja momentu. — Janusz Leon Wiśniewski Bikini
RE: Jaki ruch lotek/steru wysokosci powoduje ściągnięcie wolantu do siebie
Generalnie jest to słuszne, co piszesz, ale w pewnych przypadkach jak najbardziej "ściągnięcie wolantu powoduje ruch lotek". Przykładem takim jest samolot Concorde, który posiada ""
RE: Jaki ruch lotek/steru wysokosci powoduje ściągnięcie wolantu do siebie
Skoro już parę osób się zainteresowało , to jeszcze zapytam /choc to pewnie inny temat :lol:/ : Taka sama zasada powyżej opisana obowiązuje przy regulacji wyważenia podłużnego samolotu tzn.'jakisik' serwomechanizm przestawia odpowiednio trymer lotki / stabiIizator - (to chyba ta pozornie nieruchoma część przed sterem wysokości) tak by zrównoważyć moment od pary głównych sił starających się 'spuścic' lub 'zadzierać' nosa samolotowi ?
------------------------- Biuro rachunkowe, ul. Vetulaniego 1A, 31-227 Kraków
RE: Jaki ruch lotek/steru wysokosci powoduje ściągnięcie wolantu do siebie
Wiem i całkowicie się zgadzam z tym, dlatego dodałem w nawiasie "w uproszczeniu", uznałem, że na forum prostych pytań, nie ma co komplikować tego pytania o statyczność. A na przykładzie profilu symetrycznego, łatwiej wyjaśnić, że przez wychylenie steru zmienia współczynnik Pz i pojawia się moment pochylający.
------------------------- Zapraszam do: Centrum odzyskiwania danych Warszawa